משפחת שניידמן – חלוצי כנרת

משפחת שניידמן, אחת משמונה המשפחות שהגיעו והתיישבו בכנרת בשנת 1908. משפחה חלוצית וחקלאית. עד עצם היום הזה.

סבא אביגדור נולד באוקראינה בעיירה קמיאנץ פודולסקי, עלה עם משפחתו בשנת 1896 לחורן (בגולן) ולאחר מכן הועברו למנחמיה (מלחמיה). לאחר מכן עוברת המשפחה לכנרת המושבה, שם פוגש אביגדור שניידמן את נחמה – חלוצה מוילנה, הם מתאהבים ומתחתנים. את ביתם במושבה כנרת הם בונים ומתחילים לעבד את האדמות. אביגדור עובד כמוביל על פרדות ועגלה של משאות לביירות וחזרה.
הימים קשים ואביגדור עובד בחריצות.

הצימר הראשון בכנרת:

אביגדור מגיע אל פרדותיו, אך אלה כך הוא שם לב לפתע – נגנבו!. בצער רב חוזר אל אשתו נחמה ומספר לה על גנבת הפרדות ועל אובדן ההכנסה הצפוי. נחמה – מנחמת אותו ופונה להמשך עיסוקיה.

לאחר כמה ימים מופיע אוטו שחור ברחוב הראשי (והיחיד) בכנרת. מחזה משונה מאוד. מהרכב יורד אדם לבוש חליפה שחורה, בעל מראה אירופאי. נחמה ניגשת אליו, הוא מדבר איתה כמה דקות. וזו חוזרת אל אביגדור ואומרת לו כי האיש מחפש מקום ללון בו. הוא חוקר את ארץ ישראל, הוא הגיע מאירופה, והוא מוכן לשלם על לינה. נחמה אומרת כי היא אמרה לו שהוא יכול ללון בביתם.
נחמה ניגשת לביתה, מעבירה את חפצי הילדים למטבח ומפנה את החדר היחיד עבור האורח. האורח נשאר ללון כחודש ימים. מסתבר כי האורח הוא הבל (אפלה) סליסלו – חוקר ידוע מאוד מפינלנד שחוקר את ארץ ישראל.

לא קונים פרה בשביל כוס חלב :

הבל מספר לנחה על המחקר שלו, הוא כמובן כמו כל אורח במלון מבקש כוס חלב. אך במושבה באותם ימים לא היה פשוט כל כך למצוא חלב. נחמה לא מתפשרת על האירוח שלה. היא עולה על הרכבת לטול כרם וחוזרת עם – פרה.
רפת שניידמן – רפת של 100 שנה החלה מכוס חלב שביקש חוקר מפינלנד. 

סליסלו מספר לה כי הוא ואשתו מנסים להביא ילד לעולם, אך ללא הצלחה. וזו כמובן מנחמת אותו. ואומרת "יהיה בסדר".

נס במושבה כנרת:

לאחר כמה ביקורים נוספים בבית המשפחה, מספר סליסלו לנחמה כי אשתו נכנסה להריו והם מצפים לילד. כשנולד הילד נקרא שמו – זכריה כנרת. ואנחנו חושבים עד היום כי ההריןו החל מאותה כוס חלב ששתה סליסלו בבית המשפחה.

 

פתח צ'אט
1
צריכים עזרה?
היי, כאן עידו,
במה אוכל לעזור?