איך לבחור שמן זית איכותי? מדריך קנייה

מהו שמן זית איכותי? מה זה כתית מעולה? ומה זו כבישה קרה? האם שמן הזית שעומד לפנינו על המדף הוא איכותי? מה רמת החמיצות של השמן קובעת? מה זה שמן זית זני? הכנו עבורכם מדריך קנייה מפורט לפני בחירה של שמן הזית.

שמן זית הוא אחד המוצרים הכי בסיסיים בכל בית בישראל ובכלל ארצות הים התיכון, הוא נפוץ מאוד בבישול העילי ובבישול המסורתי. היות וצריכת שמן הזית עולה מידי שנה וייצור שמן הזית אינו מספיק בכדי למלא את הביקוש, ישנם מיני שמני זית שהם אינם עולים בקנה אחד עם ההגדרה “שמן זית איכותי”. אז מה צריך לבדוק.

ישראלי זה הכי הכי
כמובן שבישראל לא כולם מייצרים שמן זית איכותי , אבל שינוע של שמן זית באניות ממדינה למדינה פוגם באיכות המוצר. ולכן העדיפו (מעבר לפטריוטיות) שמן זית ישראלי. בדרך כלל מופיע איכן יוצר שמן הזית על גבי התווית. חפשו את התווית “מיוצר בישראל”. שמן זית מקומי בדרך כלל עונה גם על טעמם של המקומיים.

בקבוק כהה או פח
השמנים האיכותיים כמעט תמיד ישווקו בבקבוקים כההים או בפחים, וזאת על מנת לשמור על החמצון של שמן הזית.

כתית מעולה
אז מה זה בעצם “כתית מעולה”?
“כתית” הוא תוצר של פעולת כתישה (מוזכר בספר שמות), ריסוק הזיתים טרם הפקת השמן.
“כתית מעולה” – הוא ריסוק הזיתים באופן כזה שאינו פוגם באיכותם של הזיתים לאחר ריסוקם. למעדה צמד המילים כתית מעולה, מאפשרים לנו להבין כי הליך ההפקה הראשוני עומד בתקנים מחמירים מאוד וכי ההליך נעשה ברמת ביצוע גבוהה.

כבישה קרה
מהי כבישה קרה?
למעשה הפירוש של כבישה קרה, פשוטו כמשמעו, הכוונה לכבישת השמן ללא חימום או התערבות של חומרים כימים אחרים המפעילים לחץ על כבישת השמן. כבישה קרה גם מגדירה כי לא השתמשו בחומרים לניקוי השמן לאחר הפקתו.
שימו לב כי “כבישה קרה” היא לא המדד היחיד לאיכות.

רמת חמיצות השמן
עד לפני כמה שנים נהוג היה לבחור שמן זית שרמת חמיצותו אינה עולה על 1%, כיום נהוג לבחור שמן שאינו עולה על 0.8%. השמנים האיכותיים יותר יורדים באחוז חמיצותם את ה-0.5%. רמת החמיצות הינה אחוז חומצות השומן החופשיות.
ככל שאחוז החמיצות נמוך יותר כך האיכות של השמן גבוהה יותר.

תו איכות- ענף הזית
את רב המושגים והבדיקות עושים במועצת שמן הזית של ישראל  – ענף הזית ולכן אם תמצאו מדבקה ירוקה של תו האיכות תוכלו לדעת שאת מירב הבדיקות כבר נעשו והשמן עומד בקנים כולל ייצורו בישראל.

שמן זית זני
בעבר היו מייצרים שמן זית מזיתים שונים, את הזיתים היו מוסקים מהכרמים ומביאים לבית הבד ועוצרים לשמן. כיום, מפרידים את זני הזיתים וכובשים אותם כך שכל מכונת כבישה תכבוש זן אחד בלבד של שמן. כך נוצרים מנעד טעמים של שמני זית.
ישנם זנים שלא יהיה ניתן לרדת ברמת החמיצות אל מתחת 0.5%.
ארבקינה למשל הוא זן עדין של שמן, הלצ’ינו מתקתק יותר, הפיקואל והקורנייקי הם הזנים שבדרך כלל אהובים על החך הישראלי, הם פירותיים ועשבוניים, הסורי והקורטינה הם הזנים החריפים והמרירים יותר.

האם שמן זית מתאים לטיגון?
התשובה היא פשוטה, כמובן שכן. עוד בימי קדם נהגו לטגן בעזרת שמן זית. ומבחינה מדעית, חומצה אולאית היא חומצת השומן החד בלתי רוויה הנפוצה ביותר. תכולה גבוהה של חומצה זו בשמן, היא הגורם המשמעותי ביותר מבחינת התאמה הלשמן לטיגון. כך גם לגבי טיגון בשמן עמוק, ובה אנו מתייחסים לטמפרטורת העישון. טמפרטורה זו מוגדרת כטמפרטורה בה מתרחשים תהליכי פירוק השמן. טמפרטורת העישון של שמן הזית משתנה בהתאם לסוג שמן הזית ואיכותו. ככל ששמן הזית איכותי יותר ורמת החמיצות שלו נמוכה יותר – כך טמפרטורת העישון שלו גבוהה יותר והוא יציב יותר. ולכן, תמיד עדיף לוודא ששמן הזית שבו בחרתם להשתמש לטיגון הוא שמן הזית האיכותי ביותר.

 

 

 

 

מוצרים מהחנות

אולי גם יעניין אותך

סיור קולינרי בכנרת

לאחרונה נפתחו סביב הכנרת עגלות קפה, מאפיות, בתי קפה, מסעדות ומקומות קולינריים לחובבי הז’אנר. רוצים לעשות יום או סוף שבוע בכנרת ולא יודעים איפה לאכול או לרכוש תוצרת מקומית. החלטנו לעשות לכם דר. אז הנה כל עגלות הקפה, המאפיות, בתי הקפה, מסעדות ומרכזי התוצרת המקומית שיש לנו להציע עבורכם בכנרת.

קרא עוד »

5 תבלינים לשיפור הבריאות הכללי

חיזוק הבריאות הגוף, שיפור מערכת החיסון הם בראש מעיינו גם אם לא באמת התכוונו לכך. מספיק שאנחנו מוסיפים סלט ירקות לארוחת הצהריים, שותים משקה טבעי, קוראים רכיבים או סתם מנשנשים פרי, אנחנומשפרים את הבריאות הכללית שלנו. אז החלטנו לעזור לכם לשפר ולהשתפר ומבלי הרבה מאמץ.

קרא עוד »

מארזי שי לחג הפסח

פסח הוא אחד מהחגים הבולטים והחשובים ביותר בלוח השנה היהודי. לכן נהוג להעניק לקראתו מארזי שי לחג הפסח לבני משפחה, לחברים או לעובדים בארגון או בעסק. כאשר מחפשים מארז לחג פסח, בדרך כלל הוא יכיל מוצרי מזון טעימים, המתאימים לחג.

קרא עוד »

10 רעיונות למתנה לפסח הקרוב

פסח מתקרב ובא. כמדי שנה נהוג להעניק מתנות למארחים, למשפחה, לחברים או לעובדים. החיפוש אחר המתנה המושלמת והמתאימה ביותר יכול להיות מייגע והכביד מאוד על הזמן שלנו.
אז החלטנו לתת לכם 10 רעיונות נהדרים למתנות לפסח לפי נושאים ומקבלי המתנות.

קרא עוד »

איזו חליטת צמחים הכי כדאי לשתות?

תרבות שתיית התה קיימת בעולם כבר שנים רבות מאוד. לכל תרבות כוס התה שלה.
כך למשל בסין לגמו תה צלול בכוסות חרסינה וכתבו עליו שירים. בהודו זיווגו תה שחור וחלב. בתורכיה שותים תה ריחני וממותק באגרטלי זכוכית זעירים. ביפן יש טקס מזיגת תה מסורתי ומורכב. וגם אצלנו הרמב”ם מדבר על שתיית תה וחליטות.

קרא עוד »

טיול חורפי באזור המושבה כנרת

החורף של עמק הירדן מאופיין בחורף נעים, מומלץ מאוד לטיול בתקופה זו. הכל ירוק ופורח, האדמה נעימה ורוח מלטפת מלווה אתכם לאורכו של כל הטיול. אז הנה ההמלצה שלנו לטיול חורפי ונהדר עם עוד כמה טיפים קטנים שיעשו לכל המשתתפים חווית טיול מעט שונה.

קרא עוד »

לתבל את הקוקטייל

מזג האוויר מושלם, הסתיו מגיע, מעט חמים ביום ובערב כבר יותר קריר. ואין כמו קוקטייל טוב לסגירת היום. הכנו עבורכם כמה מתכונים מעניינים לקוקטיילים מוצלחים וצוננים עם טוויסט מעניין.

קרא עוד »
מארז שוקולדים לחג

מארז שוקולדים לחג

מארזי שי שוקולד הם מארזים טעימים, מפנקים ומרגשים שהופכים כל אירוע למשמח. עם הנוחות של בחירה מתוך מגוון רחב של מארזים להתאמה לכל טעם ולכל תקציב, מארזי שוקולד לחג מהווים דרך מצוינת לשמח אדם קרוב.

כאמור, ישנם סוגים רבים ושונים של מארזי שוקולדים לחג. חלק מהמארזים מכילים שוקולדים מוכרים ואהובים, בעוד שאחרים מכילים שוקולדים בטעמים מיוחדים, כגון שוקולד עם פירות, שוקולד עם טעמי קפה, או שוקולד עם ליקר.

כאשר בוחרים מארז שוקולדים מתנה, ישנם כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון:

קרא עוד »