תמרים – למה כדאי לנו לאכול תמרים

תמרים הם פרי המזוהה עם ארץ ישראל, הם מוזכרים במקורות בדרך כלל כ"דבש". מככבים על שולחן ט"ו בשבט, חלק עיקרי מסר הפסח, אחת מברכות השנה החדשה ועוד.
אין ספק שתמרים הם מעדנים מתוקים מהטבע שאנחנו אוהבים במיוחד, אך יש להם השפעות חיוביות מעבר לטעם הנהדר והמתוק, אז למה לאכול תמרים כל השנה?

הממתק של הטבע

בני אדם מטבעים נקשרים מאוד לטעם המתוק, עם המודעות לצריכה מופחתת בסוכרים, כולנו עוברים למתוקים טבעיים יותר. פחות סוכר לבן ויותר סוכר טבעי.
תמרים הם התחליף המושלם לחטיפי שוקולד, לקינוחים ומתוקים אחרים המכילים סוכר לבן.
מחקרים מראים כי הסוכר בתמרים מתפרק לאט יותר מסוכרים של פירות אחרים. התמר מכיל כ-57 קלוריות (תמר מג'הול).

מסייע לפעילות מערכת העיכול

תמרים עשירים בסיבים תזונתיים ויכולים לסייע בעצירות. כך גם עתירים התמרים בנוגדי חמצון ובכך יכולים לסייע במניעת תהליכים סרטניים במעי הגס.
מחקרים מראים כי בטא-גלוקאן, שהוא סיב מסיס מהתמרים, עשוי להגן מפני סרטן דרך הגברת פעילות של חלק מתאי הדם הלבנים, ובכך מעצים הבטא-גלוקאן את יכולת הגוף לזהות תאים סרטניים ולהשמידם.

דל שומן

פחות מחצי אחוז שומן מכיל תמר אחד. השוקולד למשל, מכיל 30% שומן או יותר. לכן תכולת הקלוריות של תמרים היא כמחצית מתכולת הקלוריות בשוקולד. בתמרים הלחים ובתמר הצהוב תכולת שומן נמוכה עוד יותר.

פצצת אנרגיה

רוב הספורטאים עוברים לצרוך את התמר (במקום בננה). הסוכר הטבעי שבו מהווה פחמימה זמינה אשר מספקת אנרגיה לפעילות השרירים. ובזכות תכולת שומן נמוכה התמר אינו מכביד על מערכת העיכול לפני פעילות.

הגנה על כלי הדם ועל הלב

מחקרים מלמדים כי אכילת תמרים עשויה להגן מפני טרשת עורקים. המחקר העירי פורסם באפריל 2013 ונערך בארץ על ידי פרופסור מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה של הטכניות והמרכז הרפואי רמב"ם.
ההשערה היא שהפוליפנולים שבתמרים יכולים לשפר את היכולת של הכולסטרול הטוב (HDL) להיקשר לתאים שבדופן העורק ולהעביר כולסטרול אליהם ובכך לסלק את הכולסטרול הכבד ולהרחיק אותו מהגוף.

מונעים לחץ דם

בתמרים יש תכולה אפסית של נתרן. התמר עשיר מאוד באשלגן (פי 500 מאשר נתרן). בנוסף, התמרים מספקים לנו מגנזיום וסידן, מינרלים החשובים בשמירה על לחץ דם תקין.

 

חשוב מאוד לציין כי תמרים הם אינם תרופה, ויש להיוועץ עם הרופא המטפל.

 

דילוג לתוכן